Współpraca się opłaca

W przypadku rozwijającej się gospodarki, jaką jest Polska, współpraca z bogatszymi krajami w regionie jest nie tylko koniecznością, ale też przynoszącą mnóstwo pozytywów rozsądną praktyką. W dzisiejszym artykule przyglądamy się gospodarczej współpracy Polski z jednym z najbogatszych krajów na świecie – Francją.

Francja jest obecnie jedną z najpotężniejszych gospodarek światowych. Od 1975 r. jest członkiem grupy najbogatszych krajów na świecie G8, do której należy tylko 5 europejskich państw. Gospodarka francuska plasuje się na drugim miejscu w Europie (tuż za sąsiednimi Niemcami) i piątym na świecie. Biorąc pod uwagę te fakty, współpraca polsko-francuska wydaje się przemyślanym, rozsądnym przedsięwzięciem. Wartość polsko-francuskiej wymiany handlowej szacuje się na 14 mld euro rocznie, przy czym polski eksport stanowi 8, import zaś – 6 mld euro. Francuzi są bogatym narodem i z chęcią inwestują swoje pieniądze w towary polskiego pochodzenia. Które?

Samochody i inne środki transportu

W grupie najczęściej importowanych polskich towarów znajdują się również auta oraz pojazdy komunikacji zbiorowej – autobusy czy łodzie. Francuzi są nacją słynącą z wysokiego standardu życia i upodobania do luksusu – stąd często realizowanymi zamówieniami są te na wysokiej jakości jachty. Ważnym elementem handlu między tymi dwoma krajami jest również eksport innych urządzeń mechanicznych i narzędzi. Ich sprzedaż stanowi niemal połowę wszystkich produktów importowanych z naszego rynku przez Francuzów. Dzięki solidności wykonania produkty marek polskich zaskarbiły sobie tak ważne w branży motoryzacyjnej zaufanie.

Meble i okna

Kolejną branżą, w której solidność i jakość wykonania odgrywają kluczową rolę, jest branża meblarska. W Polsce niebywałą popularnością cieszą się w ostatnich latach meble skandynawskie, które lubimy ze względu na minimalizm i praktyczność. Z kolei meble polskiego pochodzenia mają swoich zagorzałych fanów w kraju nad Loarą. Francuzi masowo zaopatrują się w meble polskich producentów – są one ładne, solidnie wykonane, a do tego nie tak drogie. Dzięki współpracy francuskich sklepów w polskimi markami, nasze rodzime firmy nie są zmuszone do otwierania swoich salonów meblowych i dzięki temu zachowują atrakcyjne dla Francuzów ceny. Również nasze okna nie są rzadkim widokiem we francuskich domach. Polska marka Oknoplast swoją popularność zawdzięcza być może faktowi, że została sponsorem francuskiej drużyny piłkarskiej Olympique Lyon. To bardzo dobre posunięcie z marketingowego punktu widzenia!

Produkty spożywcze

Towary polskiego pochodzenia są niedrogie i smaczne, co stanowi ich największy atut na rynku francuskim. Polska, będąca głównym partnerem handlowym tego kraju jeśli chodzi o Europę Centralną, eksportuje do Francji głównie tytoń i mięso. Francuzi, znani z produkcji wyśmienitych win, polubili poza tym polską… wódkę. Nasz narodowy alkohol cieszy się rosnącą popularnością wśród tego narodu o tak wysmakowanym przecież podniebieniu (co jest, swoją drogą, nie lada osiągnięciem). W miarę upływu czasu również inne polskie produkty zdobywają serca Francuzów. Dzieje się tak za sprawą organizowanych we francuskich marketach tygodni tematycznie przyporządkowanych naszemu krajowi (z pewnością kojarzysz analogiczne akcje odbywające się w polskich sklepach, promujące np. kuchnię włoską).