Co to jest redagowanie tekstu?
Każdy, kto tworzy teksty wie, że nie wystarczy je jedynie dobrze napisać. Postawienie ostatniej kropki w tekście to wcale nie koniec pracy, a tak naprawdę tylko jej etapu. Każdy copywriter marzy o tym, aby jego teksty były profesjonalne, merytoryczne i po prostu dobre. Jednak, aby tak faktycznie było musi mieć nie tylko polot pisarski i talent, ale i żyłkę korektora. Zanim bowiem taki tekst ujrzy światło dzienne albo nada się do publikacji, trzeba go jeszcze porządnie sprawdzić. Dlatego jeśli myślisz, że copywriter to ma super pracę, to się mylisz. Jak redagować teksty, aby naprawdę spełniały najwyższe kryteria jakości? Oto kilka słów o tym właśnie.
Czym jest redagowanie tekstu
Zanim przejdziemy do konkretów, kilka słów wyjaśnienia. Niektórzy uważają, że redakcja i korekta to to samo. Otóż, nie. Korektą tekstu zajmuje się jak sama nazwa wskazuje korektor, a redakcją redaktor. A kim jest zatem copywriter? To osoba, które jest po trochu i jednym, i drugim. Zacznijmy jednak od początku. Czym jest redakcja tekstu? W skrócie można określić, że redakcja polega na sprawdzeniu i poprawie treści pod względem językowym, merytorycznym i logicznym. Wszystko to ma na celu sprawić, aby treść była spójna i przekazywała wartościowe informacje. Redakcja obejmuje znacznie szersze spektrum działań niż korekta. Podczas redakcji przede wszystkim należy wziąć pod uwagę poprawność tekstu pod kątem dostępnych źródeł. Poza tym należy także ustalić, czy zachowuje konsekwencję logiczną treści oraz na końcu należy mu nadać odpowiednią formę i układ wizualny. Ta ostatnia czynność w zasadzie wykonywana jest na końcu, gdy już przebrniemy przez redakcyjne podstawy. Na czym polega nadanie odpowiedniej formy tekstowi? To m.in. ustalenie odpowiedniej czcionki, formatowanie tekstu czy jego podział na akapity. Jednak tak naprawdę jest to już zabieg końcowy. Najważniejszy jest tu poziom logiczny i merytoryczny. W końcu tworząc tekst zależy nam na przekazaniu treści wysokiej jakości.
Czytaj również: Ile trwa tłumaczenie książki?
Jak poprawnie redagować teksty?
Na pewno tworzysz treści w programie Word. To tak naprawdę podstawowe narzędzie w pracy copywritera. Podczas pisania na pewno masz włączoną korektę dokumentu tekstowego. Dzięki temu na bieżąco każdy fragment tekstu jest sprawdzany pod względem jego poprawności. Wszelkie nieprawidłowości, zwłaszcza błędy ortograficzne będą podkreślone na czerwono. Ale to oczywiście nie wszystko. Bo tak naprawdę cała praca redaktora spoczywa na twórcy tekstu. Jak poprawnie wykonać taki zabieg? I tu doskonale sprawdzi się zasada „od ogółu do szczegółu. Na czym konkretnie polega?
W pierwszej kolejności przeglądamy cały tekst, czy ogólne spełnia wymagania, przechodząc do bardziej szczegółowych analiz tekstu na stronie. Pierwszym krokiem jest kontrola antyplagiatowa. Wystarczy wkleić fragment tekstu do wyszukiwarki. Jeśli jest on podejrzanie podobny do innej treści, Google na pewno to wykryje. Jeśli więc treść nie jest dziełem osoby, która się podaje za jej autora, absolutnie dyskwalifikuje to dany tekst. W takiej sytuacji należy go przeredagować, czyli napisać na nowo. Kolejnym etapem jest sprawdzenie czy tekst spełnia wszystkie wytyczne, które były mu stawiane. To objętość treści, wyczerpanie tematyki oraz odpowiednia struktura. Dodatkowo bardzo ważnym elementem jest sprawdzenie czy wszystkie założone prace zostały wykonane. Chodzi np. o umieszczenie meta opisów czy linków wewnętrznych. Jeśli tak, co do zasady tekst jest pod tym kątem poprawny.
I teraz przechodzimy do najważniejszej kwestii. To analiza tekstu pod względem merytorycznym. Tu warto przeanalizować, czy zawiera on prawdziwe, sprawdzone i rzetelne informacje. Oczywistym jest, że powinien. Jednak, jeśli copywriter da się ponieść wyobraźni i pójdzie za daleko, straci na tym tekst. Jakość tekstu jest niezwykle istotna. Jeśli spełnia najwyższe standardy i zawiera wartościowe informacje, tworzy to pozytywny obraz jego twórcy. Na końcu należy jeszcze wyeliminować błędy. Często w trakcie pisania nie wracamy uwagi na znaki interpunkcyjne czy literówki. A to obniża jakość treści. Dlatego konieczne jest ich wyłapanie i poprawienie.
Jaki jest cel redagowania tekstu?
Tak naprawdę jego zadaniem jest poprawa jakości treści. Jednak to nie jedyne jego zadanie. Nie przez przypadek dobra agencja i copywriter standardowo sprawdzają i redagują teksty. Redagowanie ma także wymierne korzyści biznesowe. Przede wszystkim zwiększa pozycjonowanie strony. A to oznacza większy ruch i zainteresowanie potencjalnych klientów. Poza tym dobrej jakości teksty kreują wizerunek eksperta. Wolne od błędów treści przyciągają uwagę, skupiają ją i angażują odbiorców. I wreszcie równie istotna rzecz. To zwiększenie konwersji. W praktyce oznacza to, że poprawne, rzetelne teksty mogą wspomóc w osiągnięciu konkretnych celów marketingowych. jak? Chociażby przez promowanie konkretnych produktów czy usług. Jak widać więc, nie jest to zabieg ani przypadkowy, ani mało popularny. Przy redakcji testu należy wziąć pod uwagę te konkretne cele, które można osiągnąć poprawnym i dobrze przygotowanym językowo tekstem.
Może Cię także zainteresować:
- Jak tłumaczyć strony na androidzie?
- Tłumaczenia dokumentów pracowniczych koszt
- Tłumaczenia dokumentacji finansowej
